{"id":1068,"date":"2026-04-12T07:48:58","date_gmt":"2026-04-12T07:48:58","guid":{"rendered":"https:\/\/keittioni.fkinw.com\/staging\/?p=1068"},"modified":"2026-04-12T07:48:58","modified_gmt":"2026-04-12T07:48:58","slug":"halpa-juoma-joka-voi-auttaa-ehkaisemaan-aivohalvausta-vahentamaan-veren-rasva-arvoja-ja-torjumaan","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/keittioni.fkinw.com\/staging\/halpa-juoma-joka-voi-auttaa-ehkaisemaan-aivohalvausta-vahentamaan-veren-rasva-arvoja-ja-torjumaan\/","title":{"rendered":"Halpa juoma, joka voi auttaa ehk\u00e4isem\u00e4\u00e4n aivohalvausta, v\u00e4hent\u00e4m\u00e4\u00e4n veren rasva-arvoja ja torjumaan\u2026"},"content":{"rendered":"<p>Tutkimukset osoittavat, ett\u00e4 vihre\u00e4 tee voi auttaa ehk\u00e4isem\u00e4\u00e4n tietyntyyppisi\u00e4 sy\u00f6pi\u00e4, aivohalvauksia ja v\u00e4hent\u00e4m\u00e4\u00e4n veren rasva-arvoja.<\/p>\n<p>Vietnamilaiset ovat viljelleet vihre\u00e4\u00e4 teet\u00e4 oluenpanoon vuosisatojen ajan. T\u00e4t\u00e4 teet\u00e4 myyd\u00e4\u00e4n laajalti edulliseen hintaan paikallisilla markkinoilla ja supermarketeissa. Nykyaikaiset tieteelliset tutkimukset ovat osoittaneet, ett\u00e4 vihre\u00e4ll\u00e4 teell\u00e4 on lukuisia terveyshy\u00f6tyj\u00e4, mukaan lukien sen kyky auttaa ehk\u00e4isem\u00e4\u00e4n aivohalvauksia, tiettyj\u00e4 sy\u00f6pi\u00e4 ja alentamaan veren rasva-arvoja.<\/p>\n<p>Vihre\u00e4 tee ja aivohalvauksen ehk\u00e4isy<\/p>\n<p>PLOS Medicine -lehdess\u00e4 julkaistu tutkimus osoittaa, ett\u00e4 vihre\u00e4 tee voi auttaa ehk\u00e4isem\u00e4\u00e4n aivohalvauksen riski\u00e4, \u200b\u200bjopa kohtuullisina m\u00e4\u00e4rin\u00e4 nautittuna. Tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 henkil\u00f6ill\u00e4, jotka joivat 2\u20133 kupillista vihre\u00e4\u00e4 teet\u00e4 p\u00e4ivitt\u00e4in, oli 32 % pienempi aivohalvauksen riski verrattuna niihin, jotka eiv\u00e4t juoneet vihre\u00e4\u00e4 teet\u00e4 s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti.<\/p>\n<p>Lis\u00e4ksi Medical News Today mainitsi toisen tutkimuksen, jonka mukaan makeuttamattoman vihre\u00e4n teen juominen voi jopa v\u00e4hent\u00e4\u00e4 kuolemanriski\u00e4 aivohalvauksen tai syd\u00e4nkohtauksen j\u00e4lkeen. Tutkijat uskovat, ett\u00e4 vihre\u00e4n teen aivohalvausta ehk\u00e4isev\u00e4t hy\u00f6dyt johtuvat sen lehdiss\u00e4 olevista polyfenoleista.<\/p>\n<p>Vihre\u00e4 tee ja sy\u00f6v\u00e4n ehk\u00e4isy<\/p>\n<p>Healthlinen mukaan vihre\u00e4n teen s\u00e4\u00e4nn\u00f6llinen juominen voi auttaa v\u00e4hent\u00e4m\u00e4\u00e4n tiettyjen sy\u00f6pien, kuten keuhko- ja munasarjasy\u00f6v\u00e4n, riski\u00e4. Medical News Today raportoi lis\u00e4ksi, ett\u00e4 useat tutkimukset ovat osoittaneet vihre\u00e4n teen potentiaalin ehk\u00e4ist\u00e4 iho-, rinta-, paksusuolen-, ruokatorven-, eturauhasen- ja maksasy\u00f6p\u00e4\u00e4.<\/p>\n<p>katso jatkoa seuraavalta sivulta<!--nextpage--><\/p>\n<p>Vuonna 2022 International Journal of Molecular Sciences -lehdess\u00e4 julkaistussa tutkimuksessa todettiin, ett\u00e4 vihre\u00e4n teen sy\u00f6p\u00e4\u00e4 ehk\u00e4isev\u00e4t vaikutukset johtuvat katekiini-nimisest\u00e4 polyfenolista. Katekiinit ovat voimakkaita antioksidantteja, jotka auttavat ehk\u00e4isem\u00e4\u00e4n soluvaurioita sek\u00e4 est\u00e4v\u00e4t sy\u00f6p\u00e4solujen kasvua, levi\u00e4mist\u00e4 ja et\u00e4pes\u00e4kkeiden muodostumista. Vihre\u00e4ss\u00e4 teess\u00e4 esiintyviin katekiineihin kuuluvat epikatekiini (EC), epigallokatekiini (EGC), epikatekiinigallaatti (ECG) ja epigallokatekiinigallaatti (EGCG), ja EGCG:ll\u00e4 on suurin tulehdusta ja sy\u00f6p\u00e4\u00e4 est\u00e4v\u00e4 potentiaali.<\/p>\n<p>Vihre\u00e4 tee ja veren rasva-aineenvaihdunta<\/p>\n<p>Vihre\u00e4n teen katekiinit ja muut antioksidantit eiv\u00e4t ainoastaan \u200b\u200bauta ehk\u00e4isem\u00e4\u00e4n sy\u00f6p\u00e4\u00e4 ja aivohalvauksia, vaan my\u00f6s auttavat alentamaan veren rasva-arvoja, Medical News Todayn mukaan. Tarkemmin sanottuna n\u00e4m\u00e4 yhdisteet auttavat alentamaan kokonaiskolesterolia ja \u201chuonoa\u201d kolesterolia (LDL).<\/p>\n<p>Lis\u00e4ksi Healthlinen mainitsemassa vuonna 2012 tehdyss\u00e4 tutkimuksessa osoitettiin, ett\u00e4 vihre\u00e4n teen uutteen k\u00e4ytt\u00f6 kolmen kuukauden ajan alensi merkitt\u00e4v\u00e4sti triglyseriditasoja, kokonaiskolesterolia ja LDL-kolesterolia henkil\u00f6ill\u00e4, joilla on lihavuutta ja korkea verenpaine.<\/p>\n<p>Huomioitavaa vihre\u00e4\u00e4 teet\u00e4 juotaessa<\/p>\n<p>Vaikka vihre\u00e4 tee on eritt\u00e4in hy\u00f6dyllist\u00e4 terveydelle, tutkimukset viittaavat my\u00f6s siihen, ett\u00e4 se voi auttaa ehk\u00e4isem\u00e4\u00e4n muistinmenetyst\u00e4, diabetesta, syd\u00e4nsairauksia ja jopa pident\u00e4\u00e4 elinik\u00e4\u00e4. Vihre\u00e4\u00e4 teet\u00e4 juodessa on kuitenkin otettava huomioon useita keskeisi\u00e4 asioita.<\/p>\n<p>&nbsp;<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"<p>Tutkimukset osoittavat, ett\u00e4 vihre\u00e4 tee voi auttaa ehk\u00e4isem\u00e4\u00e4n tietyntyyppisi\u00e4 sy\u00f6pi\u00e4, aivohalvauksia ja v\u00e4hent\u00e4m\u00e4\u00e4n veren rasva-arvoja. Vietnamilaiset ovat viljelleet vihre\u00e4\u00e4 teet\u00e4&hellip;<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":1069,"comment_status":"open","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1],"tags":[],"class_list":["post-1068","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-uncategorized"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/keittioni.fkinw.com\/staging\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1068","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/keittioni.fkinw.com\/staging\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/keittioni.fkinw.com\/staging\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/keittioni.fkinw.com\/staging\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/keittioni.fkinw.com\/staging\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1068"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/keittioni.fkinw.com\/staging\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1068\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1070,"href":"https:\/\/keittioni.fkinw.com\/staging\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1068\/revisions\/1070"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/keittioni.fkinw.com\/staging\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1069"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/keittioni.fkinw.com\/staging\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1068"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/keittioni.fkinw.com\/staging\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1068"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/keittioni.fkinw.com\/staging\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1068"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}